Blog

Mazda3 2017 geïntroduceerd in Japan

12:04 14 July in Nieuws
0 Comments
1

Voorzien van G-Vectoring Control, het eerste SKYACTIV-VEHICLE DYNAMICS systeem

• Nieuwe dieseltechnologie, actieve veiligheidssystemen en interieurfuncties

Waddinxveen, 14 juli 2016. De vernieuwde Mazda3 modeljaar 2017, die als Mazda Axela op de thuismarkt wordt verkocht, beleeft vandaag zijn showroomdebuut in Japan. De compacte middenklasser is voorzien van tal van nieuwe features en is als eerste model leverbaar met G-Vectoring Control (GVC), het eerste systeem in de SKYACTIV-VEHICLE DYNAMICS-reeks, een nieuwe serie technologieën van Mazda die het rijgedrag van auto’s nog beter controleren. Net als alle andere Mazda’s van de nieuwe generatie is de vernieuwde Mazda3 gebaseerd op een menscentrische ontwikkelingsfilosofie, waarbij veel aandacht is besteed aan de menselijke invloed om een rijgedrag te realiseren dat even plezierig is voor de bestuurder als voor de passagiers. De sportieve compacte middenklasser is eveneens voorzien van een extra portie Jinba Ittai, Mazda’s filosofie dat ruiter en paard één moeten zijn. Deze filosofie diende vooral als richtlijn bij de ontwikkeling van de iconische Mazda MX-5 roadster.

De vernieuwde Mazda3 is als eerste model leverbaar met G-Vectoring Control (GVC). Dit eerste systeem in de nieuwe SKYACTIV-VEHICLE DYNAMICS-reeks zorgt voor een geïntegreerd management van motor, versnellingsbak, chassis en carrosserie om het Jinba-Ittai-gevoel nog verder te verbeteren. GVC varieert het motorkoppel om de belasting op elk wiel te optimaliseren, wat onder praktisch alle omstandigheden voor een nauwkeuriger weggedrag en een comfortabeler rijgedrag zorgt. De dieseluitvoering van Mazda’s nieuwste compacte middenklasser is bovendien voorzien van ‘high-precision boost control’, wat de respons op het gaspedaal verbetert. De aangepaste dieselmotor heeft ook een nieuwe technologie die de bekende dieselroffel nog meer onderdrukt (Natural Sound Frequency Control), door in drie frequentiegebieden de vibraties te verminderen die dit nagelen veroorzaken, terwijl op alle dieseluitvoeringen nu ook een vergelijkbare technologie (Natural Sound Smoother) beschikbaar is.

Het interieur van de vernieuwde Mazda3 biedt nog meer gebruiksgemak, met onder meer een uitgebreider Active Driving Display, dat nu voorzien is van een kleurendisplay met hoge resolutie. Dit zorgt ervoor dat bestuurders meer informatie kunnen aflezen zonder hun ogen van de weg te halen. Verder is ook de ergonomie van het stuurwiel verbeterd. Het exterieurdesign van de awardwinnende Hatchback en Sedan kenmerkt zich nog steeds door een krachtige houding en een harmonieus, dynamisch lijnenspel.

Het model wordt geleverd met geavanceerde actieve en pre-crash veiligheidssystemen, zoals Advanced Smart City Brake Support (Advanced SCBS). Hierbij vervangt nu een frontcamera de laser van het huidige systeem, waardoor het snelheidsbereik waarin andere auto’s worden gedetecteerd groter wordt en de voetgangersdetectie verbeterd is. De vernieuwde Mazda3 wordt tevens leverbaar met adaptieve led-koplampen (Adaptive LED Headlights, ALH), met verblindingsvrij grootlicht, dat voor een uitstekend zicht in het donker zorgt, zonder dat andere weggebruikers worden verblind. Ook is het systeem nu voorzien van dimlicht met een groter bereik en een automatische lichtbundelhoogteverstelling.

De verkoop van de Mazda3 in Europa zal in december dit jaar starten. Het motorenaanbod blijft bestaan uit drie SKYACTIV-G benzinemotoren, de 1.5 SKYACTIV-G 100, de 2.0 SKYACTIV-G 120 en de 2.0 SKYACTIV-G 165. Daarnaast twee schone diesels, de 1.5 SKYACTIV-D 105 en de 2.2 SKYACTIV-D 150. Deze zijn gekoppeld aan de dynamisch schakelende handgeschakelde zesversnellingsbak SKYACTIV-MT of de automatische zestraps transmissie SKYACTIV-Drive.*

No Comments

Post a Comment